09 januari 2008

Rama in inläggen

Jag har nu ramat in inläggen med kantlinjer, men inte mer, i min seriösa blogg. Det blev både snyggare och förbättrade läsbarheten, tycker jag. Jag tycker nog också att jag kan fortsätta att kalla den layouten stram. Grundtipsen kommer från den här utmärkta bloggen, som har instruktioner i det mesta för de som gillar att pula med sin bloggs utseende och funktionalitet.

Eftersom Bloggers mallhantering är på gränsen till rudimentär, så innebär det att man får hacka HTML. Grunderna i det här med kantlinjer och olika typer av dessa finns i den här artikeln. Jag valde streckad linje, dotted, och att ha den i samma färg som rubrikerna. Sen gjorde jag så här:

  • Öppnade mallsidan och markerade "Redigera HTML"
  • Ställde markören i textfältet med HTML-kod
  • Nu fungerar den vanliga sök-funktionen, Ctrl+F (Windows)
  • Skrev in "posts" i sökrutan
  • Kom direkt till definitionen för hur blogginläggen ser ut
  • Där avbröt jag sökningen och gav mig på den här rubriken:
  • .post {
  • Där definieras utseendet på inläggen
  • Raden som inleds med "border" är förstås den som gäller. Den ser nu ut så här:
  • border:1px dashed #006600;
  • Ramen är en pixel bred, streckad och har samma färgkod som rubrikerna
  • Nästa rad handlar om 'padding', avståndet mellan text och ram:
  • padding: 1.2em;
  • Värdet kan man alltid laborera med, men rent allmänt så tycker jag att Blogger sätter det lite högt. Testa med lägre värden än det ursprungliga och förhandsgranska till du är nöjd.
  • Marginalinställningarna rörde jag inte. De är Minima-mallens ursprungliga
  • Sen ställer vi underkanten i blogginläggen för sig:
  • border-bottom:1px dotted #006600;
  • padding-bottom:1.2em;
Nu är blogginläggen fint inramade och läsbarheten bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det här fältet redigerar man i Inställningar/Kommentarer
Ett bra ställe att informera t.ex om att man infört mailfiltrering på kommentarerna