15 november 2006

Layouten, var det

Vid konverteringen behöver man inte byta layout. Den gamla följer med, om man så vill. Och det vill man när man så mödosamt har petat och hackat fram en acceptebel sådan.

Dock kan man inte leka med de nya elementen med den gamla layouten, så jag gör ett försök att bygga upp layouten så att den i den nya miljön blir på pricken den gamla.

Min gamla layout var ett omarbetat Minima-templat. Givetvis finns den att tillgå i det nya också. Det mesta krutet spillde jag på att få slippa texterna som en tidningsspalt mitt på skärmen. Nu för tiden har man bättre upplösning än 640 punkter. Jag knepade ihop sid- och spaltbredder för 1024-punkters skärmar. (I statistiken har jag bara sett ett enda besök med sämre upplösning. Det var en 800-punktersskärm i USA)

Men hallå!
Minima Stretch var nytt för mig. Vad är det? Det här med "stretch" verkar lovande. Vi prövar.

Tänk på att den gamla layouten rensas helt! Alla hack försvinner.

Den satt fint. Anpassar sig själv till skärmbredden. Då är det bara typsnitt och färger kvar. Lätt som en plätt väljer man typsnitt, i mitt fall är jag svag för Trebuchet, i allt utom titeln som får behålla default-Georgia. Färgerna klickar man fram ungefär som när man väljer färg i texteditorn. Har man hexkodade färger, som jag har i rubrikerna, går det bra det med.

Detta går på sekunder i Blogger Beta. Det kan man inte säga om CSS-hackandet i Blogger, inte.

Minima Strech blir mitt templat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det här fältet redigerar man i Inställningar/Kommentarer
Ett bra ställe att informera t.ex om att man infört mailfiltrering på kommentarerna