14 november 2006

Notiser om Blogger Beta

Bloggen ser lite lustig ut i några avseenden. Det beror på att jag var mer eller mindre beordrad att uppgradera till Bloggers nya version.

Sliter med frågan, som det heter...

Update
Det var de svenska tecknen i högerspalten som inte följde med ordentligt. Jag fick skriva om dem manuellt. Tror att jag hittade alla.

I övrigt är det mesta sig likt i nya Blogger. Den största skillnaden är väl att man kan skapa slutna bloggar, alltså bloggar som man måste logga in på. Labels, ämnesklassning av postningarna, finns nu också att tillgå.

Svagheterna med redigeringen kvarstår. Editorn slänger till exempel fortfarande på miljoner breaks om man vill använda sig av

  • list-attributet i en text.
  • Blockquote, citaten,
    är lika kryckiga att hantera som vanligt. Man behöver fortfarande gå in HTML-kodningen i bägge fallen för att få det vettigt respektive snyggt.

    Det de verkligen flaggar törs jag mig inte på: Drag&drop i layouthanteringen. Detta kräver nämligen att man börjar om från noll med templatet. Vi som har fnulat med Javaskript och annat tvekar till att fnula en gång till.

    Google-konto krävs
    Om man inte redan har ett konto som man vill låsa bloggen till, så får man skapa ett. Inte helt förvånande eftersom Google, som ju ligger bakom Blogger, håller på att knyta ihop alla sin påhitt till ett mäktigt internetbaserat operativsystem

    PS
    Teckenstorlek och radavstånd är Blockquotes även i textmassan efter en blockquote!?
    Jämrans...

    Update igen
    Textproblemet bara försvann under dagen. Och kom tillbaka.

    Jag kan också berätta att det är en enda stor hjärnblödning att kommentera andras Blogger-bloggar, respektive att hantera de egna kommentarerna. Man ska använda än det ena, än det andra ID't.

    1 kommentar:

    Det här fältet redigerar man i Inställningar/Kommentarer
    Ett bra ställe att informera t.ex om att man infört mailfiltrering på kommentarerna