16 november 2006

META-taggarna...

I den gamla templaten låg det ett antal meta-taggar inpetade. Jag trodde att det bara var att kopiera in dem på samma ställe (sist i </HEAD>, precis före <BODY>-sektionen). Men ack.

Syntaxfel, meddelade Beta-Blogger. End tag missing eller nåt i den stilen. Jag lade till taggen </meta> efter varje tagg, men det funkade bara på en tagg. Jag lade meta sist i raden. Samma fel.

En talgdank
Jag tog då till Knep 1A, första stycket. Det man alltid borde göra först. Jag tjuvtittade på källkoden till Blogger Beta-testaren. Aha! Nya Blogger Beta kräver att man sätter ett

/>
efter varje deklaration. Då ser till exempel de taggar som lockar till sig sökrobotarna ut så här:

<meta content="GENERAL" name="rating"/>
<meta content="GLOBAL" name="distribution"/>
<meta content="ALL" name="robots"/>
<meta content="index,follow" name="ROBOTS"/>
<meta content="INDEX, FOLLOW" name="GOOGLEBOT"/>

raden om googlebot är effektiv, kan jag meddela av egen erfarenhet.

PS Hur får man ut HTML-kod på en HTML-sida?
Google visste och skickade mig till Zingpow:
replace the < with &lt; and the > with &gt; in the code and the code will not be executed.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det här fältet redigerar man i Inställningar/Kommentarer
Ett bra ställe att informera t.ex om att man infört mailfiltrering på kommentarerna