12 december 2006

Kontohanteringen...

I Google Beta krävs ett Google-konto. Ingen stor sak, men jag har valt att hålla verksamheten med den här (och förstås också den seriösa) bloggen åtskild från mina övriga aktiviteter på nätet, så jag gör inget Henne-relaterat på mitt vanliga Google-konto.

Följaktligen lade jag upp plastfarfar-kontot på Hotmail och reggade min Google Beta på detta. Inte helt genomtänkt, visade det sig.

På mitt ordinarie konto har jag Google Bookmarks och även Googles RSS-bevakare, ett måste när man ambulerar mella olika PC om dagarna och kvällarna.
Kommentarer
Som Plastfarfar tappar jag alltså min sagolika samling bookmarks och tappar kollen på ett gäng RSS jag bevakar. Visst, jag kan exportera XHTML-filen (heter det så?) från mitt ordinarie konto och importera till Plastfarfar. Emellertid får jag då två parallella uppsättningar Bookmarks och RSS att uppdatera, vilket inte är så kul.

Kommentarer
Ska man skriva kommentarer på en Blogspot-blogg, så kan man verifiera sig med en kontoinloggning och synas i listan som en klickbar id-länk, och det vill man ju. Folk vet ju då på ett helt annat sätt vem som har skrivit.

Skriver man till en Google Classic-blogg, kan man göra en Google-inloggning och kunna förhandsgranska kommentaren före publicering som vanligt. Vips är mina ordinarie Bookmarks väck!

Under vissa, ännu inte helt preciserade, omständigheter så går kommentaren rakt ut i det publika när man loggar in för ett inlägg på en Google Beta-Blogg. Här gäller det att göra sin Google-inloggning innan man ens tänker tanken på att skriva om man vill förhandsgranska.

Det grymmaste hände igår
Jag deltog i en julkalendergissningsövning på Språkpolis och kom tidigt in med vad jag är säker på är det rätta svaret (Resultatet är inte klart ännu). Då är det kul att det står Plastfarfar över det första rätta svaret i kommentarerna.

Så uppgraderade karln till Beta under eftermiddagen.

Mina inloggade inlägg förvandlades till att vara skrivna av "anynomous", dvs vem som helst. Det var inte längre jag, Plastfarfar, som stod för det första rätta svaret. Depp.

Jävla Blogger Beta.
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\
/
\

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det här fältet redigerar man i Inställningar/Kommentarer
Ett bra ställe att informera t.ex om att man infört mailfiltrering på kommentarerna