30 november 2007

Länka i bloggerkommentarer

<UPDATE > Google gjorde raskt en pudel. Nu kan man länka sitt namn i signaturen som tidigare:

Vill du ha en länk i ditt namn utan att logga in, markera alternativet Kallas under textrutan, så gives möjlighet att skriva namn och URL. Då blir ditt namn klickbart.
</UPDATE>

Blogger har tagit bort möjligheten för icke-Bloggermänniskor att länka till sin blogg när man kommenterar. Ett sätt att komma runt det är då att länka inne i kommentaren. Det är fortfarande tillåtet att skriva kommentarer enligt denna modell:

Fy fan vilket inlägg
mvh
Plastfarfar

Länken i namnet går till ens blogg. I all korthet:


  • Skriv inlägget i din blogg-editor och gör en länk till din sida/blogg av ditt namn
  • Klistra in inläggets HTML-kod i kommentaren.
That's it för den som kan en del. Överkurs: Så här ser koden för namnlänken ovan ut:

<a href="http://elofmaria.blogspot.com/">Plastfarfar</a>

Den som gillar att handknacka kod, kan ju få göra det. Men det enklaste sättet att skapa en sådan länk är alltså att helt enkelt skriva sitt namn i sin Bloggmjukvara och länka namnet till sin URL, som man gör när man länkar till något.

Därpå går man över i HTML-läget, det läge där man ser just naken HTML-kod, och har då en kodsnutt i stil med den ovanstående. Markera koden, kopiera (Ctrl+C i Windows) och klistra in den (Ctrl+V) i kommentaren så är det klart.

Inte lika lätt som före 'reformen', men iaf mycket lättare än det verkar på den här beskrivningen...

Kommer möjligheten tillbaka?
Knappast. Hittills har man ju kunnat klistra in länkar till Kreti och Pleti utan minsta kontroll. Johnny Stationsvakt har sett den här artikeln på en officiell Google-blogg. Där skriver man att möjligheten ska finnas enbart för de som är inloggade under en standard som heter OpenID. AOL, Wordpress med flera storheter stödjer den. Det gjorde den alltså. Se ovan

Missbruk försvåras
Tanken var väl att man ska kunna veta att en kommentar verkligen kommer från husse/matte till den URL som är med i namnfältet.

Ni som brukar skriva enligt den nu återuppståndna metoden kanske skulle fundera på att registrera ett Bloggerkonto även om ni inte använder Blogger för att gardera er mot namnstöld. Det skulle iaf jag göra.

13 kommentarer:

  1. Jaha, jag begrep inte ett skvatt av vad du skrev - det enda jag gjorde var att göra en vanlig ur av mitt namn.

    SvaraRadera
  2. Hahaha. Det är ju precis det det handlar om, Annika. Sen flyttar man alltså HTML-koden till kommentarfältet.

    SvaraRadera
  3. Tack, fick en vettig förklaring till vad jag nyss tyckte var en ren dumhet från bloggers sida!

    SvaraRadera
  4. F'ralldel, Rigg. Jag har redan sett den nya modellen presenteras som vore den genomförd, men ännu inte märkt något på mina eller andras Bloggersidor.

    SvaraRadera
  5. tack för infot. jag visste inte ens att de hade ändrat det här.

    SvaraRadera
  6. Tack för ditt tips. Resten fattar jag inte. Jag kan väl skapa ett google-account med namnet Arne Dahl?? Eller går inte det? O open-ID låter som rena grekiskan för mig.. Nå ja. Jag är alltså en riktig internetnolla. Har jag märkt.

    SvaraRadera
  7. Anna: Före den här ändringen hade du kunnat både kalla dig Arne Dahl och länka till hans hemsida i Blogger-kommentarerna.

    Är Blogger-namnet Arne Dahl ledigt så är det bara att ta det. Det lär vara mycket sånt på Facebook.

    SvaraRadera
  8. Hej

    Hur gjorde du så att du kunde skriva ner href-raden i inlägget utan att det exekverades/självutlöstes?

    Jag skulle vilja skriva in instruktionen på hur man länkar till sin blogg i kommentaren, (vid "Lämna din kommentar") men med desarmerade taggar ;)

    SvaraRadera
  9. Beklagar det sena svaret, Z. Men BLoggers mail-avisering av kommentarer har ju varit lite 'skakig' den senaste tiden.

    Att få HTML-kod synlig utan att den exekveras är inget mirakel. De bägge vinklarna finns i HTML-tabellerna och går därmed att få fram på samma sätt som man infogar specialtecken i sin ordbehandlare. Titta här.

    SvaraRadera
  10. Tack!
    Under "Lämna din kommentar" har jag nu beskrivit hur minna kommentatorer kan göra för att bli direktlänkade.

    Skrev ett inte så nådigt brev till Blogger, förresten...

    SvaraRadera
  11. Oj,oj, ser nu att du har fixat så att man t ex kan logga in med sitt wordpress-konto, t ex,
    det skulle vara fint.

    Hur gör man :)

    SvaraRadera
  12. Jag har inte gjort något alls för att få det vad jag kan minnas, Z. Det var väl min tur i deras gradvisa utrullning, helt enkelt.

    SvaraRadera
  13. Plastfarfar

    Got it, tack.

    Förresten, väldigt tjusig katt på din header-bild

    SvaraRadera

Det här fältet redigerar man i Inställningar/Kommentarer
Ett bra ställe att informera t.ex om att man infört mailfiltrering på kommentarerna